Un grup de designeri dau în judecată Shein, firma chineză de modă rapidă evaluată la 66 miliarde de dolari, acuzându-i că au furat lucrările artiștilor independenți “în mod repetat, ca parte a unui model continuu și îndelungat de racketeering.”
Designerii – Krista Perry, Larissa Martinez și Jay Baron
Susțin în procesul lor că “algoritmul de design al Shein nu ar putea funcționa fără a genera copii exacte care pot afecta foarte mult cariera unui designer independent, mai ales pentru că inteligența artificială a Shein este suficient de inteligentă încât să se folosească în mod necorespunzător de piesele cu cel mai mare potențial comercial.”
Deși procesul evidențiază utilizarea inteligentei artificiale de către Shein, nu este clar cum folosește aceasta AI în procesul său de design. Compania nu pare să utilizeze AI pentru a genera literalmente copii ale presupuselor lucrări.
Procesul este plin cu comparații una lângă alta, cum ar fi aceasta:
Procesul susține că practicile Shein încalcă legea Racketeer Influenced and Corrupt Organizations Act (RICO). Această lege a fost promulgată în 1970 și a fost folosită pentru prima dată împotriva Mafiei Americane.
Cei trei designeri cer realizarea unui proces cu jurat și afirmă în plângerea lor că “conduitaa abuzivǎ a gigantului de modă rapidǎ nu este comisă de o singură entitate, ci de o asociație de facto de entități.” Ei susțin că RICO este relevant pentru acest caz pentru că a fost creat pentru “a aborda comportamentul incorect al unor persoane vinovate implicate într-un echipaj mai mare.”
Solicitată să comenteze, Shein a trimis TechCrunch un răspuns standard, explicând că compania ia în serios astfel de acuzații și adaugă că se va “apăra cu fermitate.”
Shein este printre cele mai rapide creșteri retaileri online din lume și compania nu este străină de acuzații cum că în mod obișnuit dăunează artiștilor, lucrătorilor și mediului înconjurător. Compania a recunoscut anterior încălcarea legilor locale privind munca.
Cu toate acestea, în mijlocul acestor rapoarte brutale, Shein a încercat să se comercializeze ca o firmǎ preocupată de mediu și social conștientǎ. Totodată, compania a încercat să atragǎ anumite influenceri printr-o campanie recentǎ care s-a întors împotriva sa.